Hírek

Ne legyen gond a nyáron! – Klímatisztítás házilag!?

Néhány érdekesség az autóklímáról, amiről sokan nem beszélnek – 

Az autó klímarendszere egy igen összetett egység, ami természeténél fogva időszakonként karbantartást igényel, amit sajnos hajlamos figyelmen kívül hagyni a használók mellett a szervizes szakemberek jelentős része is.

Fontos, hogy rendszeresen, de legalább 2 hetente (akár télen is) kapcsoljuk be, használjuk a klímát, mivel a kompresszor kenését a klímagázba kevert speciális olaj végzi, melyet saját maga keringet. Ha nem használjuk, a tömítések kiszáradnak, a kompresszor belső fémelemein pedig a levegő páratartalmából kicsapódik a pára és felületi korróziót okoz, ami pedig gyors kopást okoz az érzékeny kompresszor súrlódó felületein.

Fontos figyelembe venni továbbá, hogy a klímagáz évente kb. 15-20% -a is képes elszivárogni, ami még természetesnek tekinthető. Javasolt ezért évente ellenőriztetni azt, mely nyomáspróba útján szakember által tesztelhető.  Kevesebb gáz esetén romlik a hűtés hatásfoka, intenzitása. Nem hűt megfelelően és ezzel szintén rohamosan kopásnak indulnak a kompresszor belső elemei.

Klímagáz cserével együtt fontos a megfelelő minőségű, mennyiségű kenőolaj keverése is a rendszerbe.

Jellemzően 8-10 év alatt a csatlakozások, tömítések megöregednek annyira, hogy cseréjük szükségessé válhat. Ezt általában a gyors hűtési hatásfok csökkenése jelzi.

A szárított levegő a pollenszűrőn keresztül jut az utastérbe. A szárítás során az elpárologtatón – a műszerfal mögötti csatornában található – pára (kondenzvíz) csapódik ki, mely egy gyűjtőtálcán és csövön keresztül kell távozzon a kocsi alá. Fontos, e tálca és a csőrendszer tiszta állapota is, melynek eltömődése esetén a kondenzvíz az utastérben marad, akár a lábtérben lévő kárpitba szivárogva, kellemetlen szagot, veszélyes gombafészket okozva. Legalább évente szükséges ezért az elpárologtató tisztítása, hogy a szálló porszemcsék a kicsapódó párával ne tudjanak elegyedni és gombatanyává válni. Ezt általában jellegzetes áporodott szagként érzékeljük. Ennél nagyobb probléma viszont, hogy az elhanyagolt szellőzőrendszer használata ilyenkor igen veszélyes felső légúti fertőzést is okozhat már rövid időn belül is. Erre a tisztításra kiválóan alkalmas a Xeramic 20327 Klímatisztító hab, mely lefedi, feloldja ezen szennyeződéseket. A rendszert ezután külső levegő keringésre kapcsolva hosszantartó fertőtlenítő hatás érhető el. Ne feledje, ilyenkor minden esetben szükséges egy új pollenszűrő beépítése is!

Nem utolsó sorban, a legtöbb típusnál a klímahűtő az autó elején a motor hűtő előtt helyezkedik el. A menetszéllel falevelek, porszennyeződések, virágszirom-, bogármaradványok tapadnak a hűtők felületére, melyek jelentősen rontják azok hatásfokát. Autómosáskor ne feledkezzünk meg a hűtő lamelláinak tisztításáról sem, melyet óvatos gőzborotva átmosással, időnként finom sörtéjű kefével is szükséges elvégezni! Nagyon elkoszolódott hűtőnél, előfordulhat, hogy ki kell szerelni a helyéről és mindkét felét át kell mosni. Ezen tisztítás elvégzése viszont növeli a motor és a klímarendszer hatásfokát és mérhetően csökkenti a motor hőterhelését, illetve a jármű üzemanyag fogyasztását is.

Bármely technikai kérdés esetén állunk rendelkezésére a hitech@xeramic.hu email címen vagy +36 30 246 6798 telefonszámon!