Hírek

Mit tegyünk a benzinmotorok védelme érdekében?

Mit érdemes tennünk, egy modern benzin üzemű autó használata során, hogy minél hatékonyabban, és minél tovább tudjuk használni műszaki meghibásodás nélkül?

Tisztában kell legyünk vele, mitől is alakul ki leggyorsabban motorkopás?

Fontos tudni, hogy a legtöbb korom, és el nem égett üzemanyag alacsony fordulaton és sűrű kis távokon történt használat során keletkezik és rakódik le, legyen az Diesel-, vagy egy modern benzin üzemű motor. Ezen lerakódások lassan gyűlnek össze, -szinte észrevétlenül- a motorok belsejében, de egyes típusoknál, akár már 20-30.000 km megtételekor kritikus szintet érnek el. Kis távokon történő használat során, a dús keverék miatt nagy mennyiségű, el nem égett benzin is kicsapódik a henger falán, továbbá a fel nem melegedett katalizátor hatásfoka is alacsony. Ezen tényezők hatására bekövetkező rendellenes működés kezdeti jelei a „lustuló” motor, nehezebb hidegindítás, alapjárati remegés, esetleg gázadáskor, egy pillanatra megtorpanó gyorsítás. Idővel olajfogyasztás növekedés, kormos gyertyák, -fojtószelep, -szívósor, illetve gyenge katalizátor hatásfok, és gyújtás kimaradás, lambda szonda hibakódok is diagnosztizálhatók. E tényezőket együttesen befolyásolja továbbá, a használati szokásokon kívül a mai sokkal kisebb illesztésű motorok konstrukciós kialakítása, a nem megfelelő időben cserélt, esetenként nem is megfelelő minőségű motorolaj és/vagy szűrő, továbbá a tankolt üzemanyag minősége.

Mit tehetünk ezek ellen?

Kerüljük a gyakori, kis távokon történő használatot, hideg motornál a túráztatást, illetve hideg motornál a magas fordulaton történő használatot.

Javasolt hetente legalább 1x hosszabb útra menni (országúton, autópályán), olyankor magasabb, váltakozó fordulaton megjáratni azt, a megfelelő kipufogó gázáramlás tisztító hatása érdekében.

Fokozottan ajánlott megfelelő minőségű üzemanyag kiválasztása és ezzel együtt min. 8-10.000 km –ként egy tele tankhoz hozzáadni – autógyártók által elismert minőségű – benzin Injektor tisztítót (pl. 20122 Xeramic Petrol Injektor Cleaner 250 ml). Ezen adalékok létjogosultsága azóta értékelődik fel egyre jobban, mióta évről-évre növelik az üzemanyaggyártók az etanol százalékos mértékét az üzemanyagokban. Az etanol egy igen erős oldó hatású összetevő, melynek a benzinnél jelentősen (kb. 27-30%) alacsonyabb az energia értéke, továbbá magába szívja a vizet a levegő páratartalmából, ezáltal a gyártástól számított 6-8 hét elteltével már gyantaszerű kiválásokat, lerakódásokat idéz elő a teljes üzemanyag ellátó rendszerben. Ezek a gyantás lerakódások idővel eltömítik, rontják a szűrők, injektorok hatásfokát, melyek csökkentik a motor hatásfokát, továbbá növelik a fogyasztást és a fent leírt káros lerakódások kialakulását a motor égésterében, katalizátorában. A váratlan olajfogyasztás növekedés és az ebből fakadó költséges motorkopások kialakulása is sok esetben erre vezethetők vissza.

Használat függvényében, 30-50.000 km –ként periódikusan ismételve, – kimondottan a közvetlen befecskendezésű motoroknál – javasolt a szívósor– égéstér- katalizátor együttes tisztítása, melyet az éves karbantartások részeként, motorolaj csere előtt elvégezve, akár 2-3x –ára is növelhető a motorok élettartama! Erre ma már több technológia is rendelkezésre áll a szervizek számára. Az egyik leghatékonyabb idő / költség oldalról a 20318 Xeramic Total Engine Conditioner 200 ml spray. Nem igényel szerviz beruházást, motorbontást (kedvező ár), ugyanakkor a tisztítóhab formátum rövid időn belül a teljes motor működésében jelentős pozitív változást idéz elő. A motorok élettartama növelhető, a leírt tisztítási folyamatok száma csökkenthető, amennyiben 20128 Xeramic Valve Cleaner 250 ml üzemanyagba töltendő tisztító adalékot használunk rendszeresen 5.000 km –ként. Ezen tisztító magas gyulladásponton ég csak el, így üzem közben segíti a szelepek és az égéstér tisztítását. Ezt a terméket kimondottan a főként városi üzemben használt benzines autókhoz ajánljuk, függetlenül attól, hogy szívócső-, vagy közvetlen befecskendezésű motorról van-e szó.

Kiemelten fontos minden esetben az adott autógyártó által javasolt minőségű motorolaj használata.

Az olajcsere intervallumát a hazai használati szokásokat elemezve, szinte kivétel nélkül javasoljuk a Kezelési Kézikönyvekben jelölt „Fokozott használati mód” néven jelölt időben lecserélni, mely általában 10-20.000 km közötti intervallumokat jelent.

Kis távokon történő használat, vagy magasabb futásteljesítmény esetén kimondottan javasoljuk a friss olaj használata előtt továbbá, a 20124 Xeramic Engine Flush 250 ml motor átmosó használatát, mely 15-20 perccel hosszabb karbantartási idő ellenére, jelentősen javítja a motor élettartamát.

Egy autó karbantartása, látható módon nem csak olajcseréből áll, melyet érdemes megjegyezni.

Az elmúlt 20 évben gyártott járművek nagy részénél a műszeres beállítások, szűrő cserék, rendszer programozások, kalibrációk szintén fontos és elengedhetetlen részei az éves felülvizsgálatoknak. Míg a régebbi autók beállításait manuálisan, úgy a modern járműmotorok kalibrációit már megfelelő diagnosztikai műszerrel szükséges elvégezni. Ezt helytelenül, szintén sok esetben elfelejtik mind a használók, mind sajnos a szervizek.

A hűtő- és klímarendszer folyadékainak, a gyújtógyertyák, a motorvezérlés és a segédmeghajtó elemek szíjainak megfelelő időben történő cseréje szintén a motor élettartamát jelentősen befolyásoló tényezők. Több, mint 20 éves szerviz tapasztalatunk, hogy a hazai járműpark meghibásodásának leggyakoribb okozói a nem gyártó által előírt gyújtógyertyák, vezérlések, olajok, szűrők beépítése, melyek esetenként valamelyest kedvezőbb árai ellenére, nagyságrendekkel költségesebb meghibásodásokat okoznak már igen rövid időn belül.

Szintén komoly motorproblémát okoznak a kiszerelt katalizátor, EGR szelep, egyéb elemek hatásai, melyek a motorban történő gázok áramlásának megváltoztatása miatt okoznak sok esetben teljes motor felújítást pár ezer km eltelte után.

E pár leírt gondolattal, reményeink szerint minél több jármű tulajdonosnak tudunk segítséget nyújtani, hogy hatékonyabban tudja üzemeltetni autóját, továbbá segítséget nyújthat az emberek számára jobban megérteni a PM Xeramic Automotive adalékainak, tisztítóinak értelmét és helyét egy gépjármű üzemeltetésében.