Hírek

Autóápolás tavasszal

Mi mindenre jó egy hosszú otthonlét? Mit és miért lehet hasznos átnézni és tisztítani autónkon, hasznosan kihasználva a jelenlegi kényszerszabadságot?

A hazai autópark átlagéletkora a 14 évet karcolja, így a gépkocsiknak egyre több olyan eleme van, melyet az idő múlásával fokozottan sűrűbben érdemes átvizsgálni, megtisztítani legalább tavasszal és ősszel. Mindenki egyetért abban, hogy amit folyamatosan óvunk, karbantartunk az meghálálja és a tervezhető költségek mellett csökkenteni tudjuk a nem várt kiadásainkat és a bosszantó hibáknak a kialakulását. 

Mi a PM Xeramic Automotive -nál, mint vezető európai autóipari háttérbeszállítónál, az ingyenes tanácsadás mellett, rendelkezünk szinte minden olyan saját, holland fejlesztésű és gyártású, prémium minőségű tisztítószerrel és kenőanyaggal, melyek szükségesek lehetnek akár otthon, akár autószervizben, -kereskedésben egy igen jó ár-érték arányú járműkarbantartáshoz. 

Így tavasszal elsőkét érdemes kezdeni az autó takarítását egy alapos külső mosással. Ajánlott, a kerekek mögé, a dobbetétek élét kissé elhúzva azok belső felére és az alvázra is meleg vízsugarat irányítani. Hónapok, évek során a dobbetétek mögé gyűlt sár, falevél, stb. igen alattomos és költséges korróziós problémát tud okozni a sárvédők alsó pereménél.

Van, aki a dobbetétet is kiszereli, amire azért a legtöbb ember valljuk be nem igazán vállalkozik, de tény, hogy évekkel eltolható a korróziós folyamat kialakulása, ha teljesen sikerül kimosni a szennyeződést, mivel a téli sós vízzel keveredve a zárt részeken szinte harapja a sárvédők belső, szemmel nem látható felületeit. 

A karosszéria áttörlésekor ne feledkezzünk meg az ajtók, ablakok, fedelek éleiről, belső falcairól, a gumitömítések töveiről és a motortérről sem.

A tél során kevesebb bogár téved öngyilkos módjára a homlokfalra, helyette inkább egyéb mechanikai becsapódás, horzsolás nyomait találhatjuk a karosszéria felületén tavasszal, melyeket érdemes minél hamarabb zsírtalanítani, tisztítani. A legtöbb típushoz kaphatóak ma már 1-2 komponensű színkód azonos javítófestékek, -matricák, melyekkel egész kulturált módon lefedhetők a kisebb festékhiányok.

A szárazra törlést követően, évente 1-2 alkalommal mindenképp javasolt a fényezett felületek plusz felületvédelme. Ennek lényege, hogy a mindennapi használat során keletkező hajszálvékony karcok eltüntethetők, így nem tapad meg bennük a por, olajpára, egyéb szennyeződés. Egyes autótípusoknál ezt gyárilag is megteszik, de 1-2 év után sajnos az a réteg lekopik.  Alapos vax kezelés után a nap UV sugárzása nem öregíti a többnyire már minden gyártó által használt vízbázisú festék réteget, amely tudvalevő, hogy sokkal érzékenyebb, mint a 15-20 évvel ezelőtti oldószeres elődeik. A 20409 Xeramic Vax habspray vékony, puha ronggyal történő áttörlése pillanatok alatt ragyogóvá teszi a legmattabb felületű karosszériát is. Speciális, saját fejlesztésű összetevője olyan simává varázsolja a felületet, hogy a szennyeződések mellett ujjlenyomatunk sem fog megmaradni autónkon. Ez alkalmazható fém, műanyag és krómozott elemeken is. A hónapokig tartó vax hatása jelentősen esztétikusabbá varázsolja az autót, UV védelmet ad és taszítja a port is, így ritkábban érezzük majd szükségét az autómosásoknak. 

A gumiabroncsoknak, ajtók-ablakok gumitömítéseinek a 20319 Xeramic Silikon spray segít megújulni. Kevesen tudják, de a gumielemek megpuhításával, a gumi regenerálódik, így annak rugalmasságát visszanyerve kiküszöbölhető a zavaró, menetközben hallható műanyag zörgések jelentős része is. Ezzel a pár perces munkával jelentős összeget lehet megspórolni, amit a szervizekben hagynánk tetemes javítás költségekre.

Ajtózsanérok alapos tisztítását követően a 20324 Xeramic PTFE teflon spray jól irányzott fújásával annak vízlepergető és kenő hatása érvényesül, ami biztosítja a zajtalan, kattogás mentes működést hónapokon át. Egy 10-es kulccsal a kézben ugyanakkor érdemes az ajtóhatárolók meghúzottságát is ellenőrizni ezzel egy időben.

Csomagtér teleszkópok tengelyeit a 20317 Xeramic Visco Lub, tetőablakok sínjeit az univerzális 20405 Xeramic X40 spray által időnként befújva, azok élettartama növelhető meg jelentősen. Ezt nagyon kevesen végzik el még szakszervizekben is, pedig például a teleszkópok legnagyobb ellensége a tengelyekre rakódó por, piszok okozta tömítés sérülés. A sérült tömítés ezt követően elengedi az olajat, kiszárad, amiből annyit érzékelünk, hogy elsőként a hidegebb időkben már nem tartja meg a csomagtér ajtaját.  

A karosszéria mellett talán még fontosabb a szélvédők, ablakok, tükrök foltmentes tisztítása. Kívül-belül legjobb megoldás a 20325 Xeramic Glass Cleaner habspray. Foltmentesen tisztít és a port, olajpárát, bogármaradványt taszít, miközben gátolja a párásodást. Érdemes kipróbálni, hiszen e termék kimondottan a zártpályás autóverseny csapatok igényei szerint lett kifejlesztve, ahol igen nagyok az elvárások a tökéletes látásért akár a 24 órás folyamatos verseny során is.

Külső takarítás után kezdődhet a jármű belső takarítása, fertőtlenítése.

Egy alapos porszívózást követően nedves, enyhén szappanos szivaccsal vagy puha ronggyal töröljük át az összes műanyag burkolatot, műszerfalat, ajtókárpitokat.

Száradást követően a szilikonmentes 20308 Xeramic Cockpit habspray és egy puha törlőkendő elegendő, hogy újszerűvé varázsoljunk szinte minden műanyag elemet. Az UV védelem mellett, regenerál bármilyen műanyag és gumi elemet. Speciális portaszító hatása pedig elősegíti, hogy heteken át tiszta maradjon a jármű belső tere. A kép jobb oldalán a kezelt, élénkebb felület látható.

A takarítás végeztével érdemes lehet még utolsó lépésben egy fertőtlenítő, illatosító bombát (20316 Xeramic One Shot Car Refresher) fújni az utastérbe, hogy még kellemesebben teljen az autóban eltöltött idő. 

A felületi tisztítás részeként, fél évente szükséges a szellőző és klíma rendszert is átvizsgálni, fertőtleníteni egy utastéri (pollen) szűrő cseréjével együtt. Ennek részleteit viszont már egy következő részben osztjuk meg Önökkel.